Rozumiem, że rozmowy z rodziną mogą być bardzo cennym źródłem informacji, ale na przykład
moi dziadkowie mają zupełnie odmienne spojrzenie na sprawę "szkodliwości" Żydów, a też przeżyli
wojnę i okupację.
Szkodliwości? Czy ja coś wspominałem o szkodliwości?
Wojna i okupacja powodowały zdemoralizowanie, zdziczenie i temu podobne zjawiska, Niemcy nie byli zainteresowani zwalczaniem zwykłego bandytyzmu jeśli nie był dla nich szkodliwy.
Pilnowaniem porządku i ochroną ludności miejscowej, zajmowały się związki samoobrony, przyporządkowane AK lub niezalezienie jak NSZ, jedne i drugie zwalczały bandytyzm i ochraniały miejscowa ludność. Nie miało większego znaczenia, czy bandyta był etnicznie żydem, polakiem czy czym innym, - po pierwsze był bandytą.
Istnieli bandyci żydowscy - dlatego pytałem czy Żydzi zawsze byli ofiarami - bo to nieprawda, ale o tym innym razem.
Teraz z opowieści rodzinnych; gdzieś pod koniec niemieckiej okupacji pewien niezbyt ciekawy typ, spotkał przypadkiem Żyda,który ukrywał się oczywiście u pewnej rodziny i był już pewny tego, że przeżyje, typ ów zastrzelił go bo mu się spodobała jego czapka, na tyle tez był głupi i zdemoralizowany, że się tym przechwalał po pijanemu.
Inny obrazek, pewien polski obywatel z absolutnie żydowskiej rodzinki zarówno ze strony ojca jak i matki, miał tyle szczęścia, ze przez cala okupacje przechowywało go kilkanaście osób powiązanych tak czy inaczej z AK; jak tylko groziło ze Niemcy mogą sprawdzać daną kryjówkę, Organizacja przenosiła go w inne bezpieczne miejsce.
Przyszli sowieci, osobnik ten podziękował za opiekę i się ulotnił, podobno w poszukiwaniu rodziny, pokazał się w okolicy po jakimś czasie, wskazując dla NKWD ludzi związanych z Organizacją, tych samych, którzy uratowali mu życie.
Bohaterów obu tych opowieści spotkał ten sam los - Organizacja zlikwidowała chwasty.
Ciekawy jestem Twoich wniosków - jaki jest morał tych opowieści?
No, ale przecież ja właśnie wystąpiłem przeciwko jednostronności w ocenianiu postaw Polaków
wobec Żydów.
A co z jednostronnością oceniania postawy Żydów wobec Polaków.